
Mataró a tot volum
- Mireia Camacho
- Data visualization
- 20 d’abril de 2025
Trànsit, terrasses, mercats, obres, festes populars... El dia a dia de les ciutats és sorollós. Però com de sorollós?
L'OMS recomana que el soroll ambiental no superi els 55 dB durant el dia per evitar impactes negatius a la salut. L'exposició continuada a nivells de 55 dB o superiors pot provocar estrès, trastorns del son, problemes cardiovasculars i dificultats de concentració a les persones exposades. En zones amb soroll constant per sobre d'aquest llindar, la qualitat de vida es veu seriosament afectada.
Per a abordar aquest problema, la UE va establir una directiva que obliga a les ciutats de més de 100.000 habitants a elaborar mapes de soroll i plans d'acció cada 5 anys per a localitzar les zones més afectades i aplicar-hi mesures de mitigació.
A Mataró, les dades recollides el 2022 per a cada carrer divideixen la contaminació acústica en 6 trams:
< 55 dB
55 - 59 dB
60 - 64 dB
65 - 69 dB
70 - 74 dB
>= 75 dB
Podem pensar que les zones industrials com els polígons de Pla d'en Boet i El Cros són una de les principals causes de soroll a la ciutat per la gran afluència de vehicles pesats i el so de la maquinària durant el dia; així com l'activitat de bars i discoteques durant les nits del cap de setmana.
Però els polígons estan en una posició aïllada de la ciutat, per la qual cosa no es poden considerar com a una de les causes principals que afecten les zones residencials de la vora.
Si ens fixem en els carrers més sorollosos, trobem que bona part de les àrees amb més contaminació acústica són aquelles amb connexió directa amb les entrades i sortides de la ciutat, com la Via Europa, el Camí del Mig i l'N-II.
Els carrers que absorbeixen el trànsit exterior són els mateixos que utilitzen els mataronins per a moure's àgilment per la ciutat sense haver d'endinsar-se en carrerons.
La tendència que segueix la contaminació acústica en els carrers de Mataró divideix la ciutat en dues àrees.
Els barris del nord-oest (Cerdanyola, La Llàntia, Cirera, Els Molins, Rocafonda...) concentren el soroll en els carrers principals i a les perifèries, deixant carrerons i zones residencials en silenci. La manca de comerços també afavoreix que hi hagi poc moviment.
En canvi, a la zona sud-est de la ciutat hi ha pocs carrers amb menys de 65 dB. El Centre i l'Eixample compten amb zones comercials denses i tenen manca de carrers grans que atreguin la mobilitat. La falta de carrers principals afavoreix que el trànsit es dispersi entre els carrerons i que la majoria tingui nivells alts de contaminació acústica.
La lògica de mobilitat també es trasllada al transport públic: als barris exteriors els autobusos de MataróBus circulen pels carrers principals i més transitats mentre que al Centre i l'Eixample necessàriament han de passar serpentejant per carrers més estrets.
El trànsit i el comerç són probablement les causes principals de contaminació acústica a Mataró i aproximadament un 96% de la població conviu amb nivells superiors als 55 dB recomanats per l'OMS.
Un 96% de mataronins conviuen amb més de 55 decibels diàriament
Segons les dades de la Generalitat de Catalunya i de l'Ajuntament de Mataró, gairebé la totalitat dels mataronins viuen diàriament exposats a nivells de soroll que superen els 55dB recomanats per l'OMS.
La majoria dels carrers de Mataró van registrar xifres d'entre 60dB i 74dB durant el 2022. Tot i això, la distribució de la població juga un paper important a l'hora de veure el grau d'afectació pel soroll que pateixen els mataronins.
Els barris amb més població a Mataró són Cerdanyola i Rocafonda-El Palau, els quals també concentren les xifres més altes de població afectada als extrems Est i Oest de la ciutat.
La proximitat als carrers principals i perifèrics i l'alta densitat de població faciliten que un nombre més elevat de persones es vegi afectat pel soroll causat per un mateix carrer, com és el cas del Camí del Mig, la ronda Bellavista o la carretera de Mata.
Una situació similar hi ha a Pla d'en Boet, en què els veïns de la zona residencial es troben entre dos carrers principals, l'avinguda de Lluís Companys i la Ronda President Macià, que absorbeixen el trànsit de la C-32 i l'N-II.
Al Centre i la resta de barris, tot i que pràcticament tots els carrers pateixen nivells alts de soroll, la densitat de població és considerablement més baixa així com el nombre d'afectats.
Dels gairebé 132.000 habitants de Mataró, un 10,11% està exposat a soroll d'entre 55 i 59 dB; un 16,9% entre 65 i 69 dB; un 30,9% es veuen afectats per soroll d'entre 65 i 69 dB; el grup més gran, amb el 32,57% de la població pateixen nivells d'entre 70 i 74 dB i el 6,38% conviu amb soroll de més de 75 dB.
Si analitzem la població de Mataró desglossada per edat i sexe, es pot observar que els nivells de soroll elevats impacten de forma transversal a totes les franges.
Nombre de persones afectades per la contaminació acústica per sexe i edat
💡Interactúa amb la gràfica
Tot i que les proporcions d'exposició al soroll s'ajusten a la quantitat de població de cada grup d'edat, les persones de més de 70 anys destaquen com el col·lectiu més exposat a nivells superiors als 70dB. Un 43,5% (7.379 persones) viuen en carrers amb registres de més de 70dB.
També és rellevant la quantitat de nens exposats a nivells elevats de contaminació acústica. Un 89,1% (20.117 nens) conviuen amb nivells superiors als 65dB. Encara que les proporcions són similars als altres grups d'edat, segons l'OMS els nens són més vulnerables a la contaminació acústica perquè pot afectar el seu descans, a la seva capacitat de concentració i al seu desenvolupament cognitiu.
D'altra banda, les franges dels 17 anys fins als 49 estan formades per perfils heterogenis, però són també les principals en les quals es troben dos grups que passen moltes hores a casa i es veuen constantment exposats al soroll del seu carrer: els estudiants i els teletreballadors.
Aquests necessiten nivells de soroll baixos per a garantir la concentració durant llargs períodes de temps i en aquestes franges d'edat un 88,9% (50.179 persones) conviu amb nivells superiors als 65dB. Si l'exposició al soroll és contínua, és molt probable que acabin buscant alternatives com biblioteques o coworkings.
Cadascun dels grups d'edat dels mataronins té trets propis que fan que la contaminació acústica afecti de maneres diferents del seu dia a dia. Però on s'origina el soroll?
El trànsit i els comerços són probablement la principal causa de soroll a la ciutat
Els vehicles són presumiblement la causa principal de contaminació acústica de Mataró. Les dades de la Generalitat de Catalunya del 2022 ofereixen una variable que aïlla el nivell de soroll originat pels vehicles, però a l'hora de comparar-la amb el total la diferència entre columnes és nul·la.
Donat que bona part del soroll registrat als carrers prové del trànsit, és possible que els registres es limitin a agregar les dades anuals i la mitjana de decibels en cada carrer sigui pràcticament la mateixa en ambdós casos. S'hauria de veure el plantejament de la base de dades per a poder fer afirmacions contundents en aquest aspecte.
💡Pots explorar el mapa fent zoom amb el control de la part superior dreta i veure la quantitat de cotxes per illa fent clic als cercles que apareixeran en fer scroll.
En un context com aquest, en què no podem saber amb exactitud quin percentatge del soroll prové dels vehicles, sorgeix una altra pregunta: el soroll dels carrers té a veure amb els cotxes dels veïns que hi viuen, o bé no hi ha una relació clara entre el nombre de vehicles registrats a cada illa i el soroll que s’hi sent?
En un primer moment podem pensar que el nombre de vehicles està directament relacionat amb la població de cada barri, però no és així.
Nombre de vehicles i habitants dels barris de Mataró
Barri | Nº Habitants | Nº Vehicles | % població amb vehicle |
---|---|---|---|
El Rengle | 1.564 | 534 | 34.1% |
La Llàntia | 3.982 | 2.221 | 55.8% |
Pla d'en Boet | 4.116 | 1.660 | 40.3% |
Peramàs | 4.435 | 1.901 | 42.8% |
Els Molins | 5.380 | 2.608 | 48.5% |
Vista Alegre | 9.928 | 5.942 | 59.8% |
Cirera | 10.648 | 5.251 | 49.3% |
Centre | 12.969 | 5.650 | 43.5% |
Rocafonda | 11.532 | 3.134 | 27.2% |
El Palau | 16.984 | 6.639 | 39.1% |
Eixample | 18.047 | 7.480 | 41.4% |
Cerdanyola | 32.269 | 11.404 | 35.3% |
La Llàntia i Vista Alegre són els barris amb més cotxes per habitant (55,8% i 59,8%) i superen en nombre d'altres més poblats.
D'altra banda, Cerdanyola és la zona amb més vehicles, però alhora té un dels percentatges més baixos amb un 35,5% d'habitants amb cotxe.
El mateix succeeix amb Rocafonda i El Palau, que tot i ser dels barris més poblats tenen percentatges del 27,2% i 39,1% respectivament.
Les zones amb més vehicles registrats no tenen relació directa amb els carrers amb nivells elevats de contaminació acústica. És a dir, que el soroll derivat de cotxes i motos no ve originat del lloc on resideixen els veïns, sinó que la causa principal és que els conductors tenen preferència per circular per determinats carrers independentment del seu origen i destí.
Els carrers principals són els més transitats perquè permeten moure's àgilment i connectar amb tots els barris i les entrades i sortides de la ciutat. El punt d'unió de tot aquest trànsit és la plaça Granollers, la qual queda abraçada pels carrers més sorollosos de Mataró i arriba a sobrepassar els 75dB.
A més a més dels vehicles, però sense deixar-los de banda, les zones comercials també són responsables del soroll al carrer. Terrasses, repartidors, distribuïdors de mercaderies i el propi moviment dels clients contribueix a augmentar els decibels dels carrers.
Tot i que a les dades de Open Street Maps falten comerços i serveis, es pot veure ben representada la tendència que segueix la distribució de les botigues a la ciutat.
Als barris de la zona nord-oest de la ciutat les botigues i serveis es concentren en els carrers principals com l'avinguda Puig i Cadafalch, la via Europa, l'avinguda dels Països Catalans i la ronda de Sant Oleguer.
Per contra, les zones comercials de la part sud-est de la ciutat són més disperses. La densitat i varietat de botigues del Centre i de l'Eixample també juguen un paper important a l'hora d'atreure veïns dels barris perifèrics de la ciutat i d'altres pobles de la comarca.
La ubicació dels establiments de la ciutat en els carrers amb nivells més alts de contaminació acústica permet pensar que, de la mateixa manera que els vehicles, són possiblement una de les fonts de soroll més rellevants a la ciutat.
Les nits de Mataró són més silencioses
Si el trànsit i el comerç són probablement les principals causes de la contaminació acústica de la ciutat, què passa durant les hores amb menys circulació i quan tot està tancat? Què passa durant la nit?
Les dades recollides per l'administració separa en tres franges horàries la mesura del soroll: de 7h a 21h durant el dia, de 21h a 23h per al vespre i de 23h a 7h per a la nit.
Segons les recomanacions de l'OMS, els decibels recomanats per a passar una nit tranquil·la i garantir una bona qualitat de la son són 50dB.
💡Fes clic i interactúa amb la gràfica
Dia (7 - 21h)
Vespre (21-23h)
Nit (23-7h)
< 55 dB
55 - 59 dB
60 - 64 dB
65 - 69 dB
70 - 74 dB
>= 75 dB
Al vespre, els carrers més transitats durant el dia experimenten una lleugera disminució en els nivells de contaminació acústica. Els carrers principals continuen sent els més sorollosos de la ciutat, però molts dels carrerons que durant el dia havien tingut nivells elevats de decibels, sobretot els del Centre i l'Eixample, aconsegueixen arribar a la franja dels 55dB.
A la nit tota la ciutat queda pràcticament deserta i la gran majoria dels carrers no superen els 59dB. Tot i això, els carrers principals i les entrades i sortides de la ciutat encara mantenen nivells bastant elevats fins i tot a altes hores de la nit. És possible que els veïns d'aquestes zones vegin alterada la seva qualitat de la son a causa d'aquest problema.
Arbres i zones verdes per pal·liar el soroll
Els nivells de soroll alts poden causar problemes de salut segons l'OMS, però és difícil aconseguir xifres inferiors als 55dB en ciutats amb tants habitants.
L'Ajuntament ha establert normatives com la de restringir a un horari fix els permisos de terrasses o limitar el trànsit per certs carrers, però la principal solució per a evitar que el soroll s'escampi pels carrers i arribi als habitatges són els arbres i les zones verdes.
Mataró compta amb un ample ventall de zones verdes repartides per la ciutat i també aposta pels arbres en carrers principals, places i parcs.
Però haurà d'afrontar un repte en els pròxims anys. La llarga sequera que ha afectat gran part de Catalunya ha causat que centenars d'arbres hagin mort i l'Ajuntament els hagi talat per seguretat. Enguany han començat una campanya de replantació, però els nous arbres són molt joves, prims i baixos com per a complir amb la funció de mitigar el soroll. Notaran la diferència els mataronins ara que ve el bon temps i torna a haver-hi més activitat als carrers?